top of page

דלקות חוזרות בדרכי השתן


אתמול הגיעה אלי בחורה צעירה, עם דלקות חוזרות בדרכי השתן. בכל פעם היא מקבלת אנטיביוטיקה והמצב חוזר על עצמו. הרופא המליץ לה לקחת כדור של אנטיביוטיקה באופן קבוע לאחר קיום יחסי מין עם בן זוגה, אבל היא ממש לא מעוניינת בכך. אני מקבלת המון פניות עם אותו סיפור בדיוק והגיע הזמן לעשות סדר, להבין מה המקור של הדלקת, איך אפשר להימנע ממנה, איך אפשר לטפל, והאם אפשר להימנע גם מהאנטיביוטיקה.

דלקות חוזרות בדרכי השתן -TAGAR

מאיפה מגיעה הדלקת?

הדלקת היא תגובה טבעית של הגוף לזיהום חיידקי. ברוב הגדול של דלקות דרכי השתן, מדובר בחיידק אי קולי, הרי הוא חיידק צואתי. כלומר, החיידק מגיע למעשה מפי הטבעת אל פתח השופכה. אצל נשים הרגישות גדולה במיוחד בגלל הסמיכות של שניהם. ומדוע יחסי מין מגבירים את הסיכון לדלקת? פשוט מאוד, בגלל שהמגע והתנועה באיזור עשויה להעביר חיידקים מפי הטבעת על פתח השופכה, ובהחלט לא רק ביחסי מין אנליים. יש נשים שרגישות יותר לדלקות באיזור מאחרות, מכל מני סיבות כמו מבנה אנטומי, מערכת החיסון ועוד... כמובן שזה קורה גם לגברים.

איך נמנעים? הדרך הטובה ביותר להימנע מדלקות בדרכי השתן היא לשמור על היגיינה מקסימלית באיזור. זה שאתן סובלות מדלקות בדרכי השתן, לא אומר שאתן לא הגייניות, אלא פשוט שאתן לא מודעות מספיק להגיינה המדוייקת לאיזור. בשביל זה אני כאן 🌸

  1. ניגוב נכון בשירותים- כן, כן. כיון הניגוב משנה חיים והוא צריך להתבצע תמיד מפתח השופכה לכיוון פי הטבעת, ולא להיפך. בנוסף, מאוד חשוב לסיים את הניגוב כשאת נקייה לחלוטין ובמקרה הצורך לשטוף גם עם מים ואף תרחיץ עדין מתאים לאיזור.

  2. תרחיץ אינטימי או לא תרחיץ אינטימי? הרבה פעמים אני מסבירה למה דווקא כן כדאי להשתמש בתרחיץ אינטימי, ולמה ממש חשוב לדעת באיזה לבחור. שטיפה במים היא נפלאה, וזה נכון שהנרתיק יודע לשמור על הרמוניה תקינה בתוך עצמו, אבל, יש באיזור כל כך הרבה גורמים מעוררי רגישות, שמים לא תמיד מספיקים. אחת הבעיות העקריות היא הצואה. גורמי זיהום שונים המגיעים מפי הטבעת אל פתח דרכי השתן ואל פתח הנתיק עשויים לגרום לדלקות ולפטרת! כן, גם פטרת הנרתיק מגיעה אלינו דרך פי הטבעת. מכיוון שהצואה שלנו מכילה גם שומן שאליו נדבקים המזהמים- מים לא יוכלו להסיר אותם (מים ושמן לא מתערבבים, ולכן מים לא מסירים לכלוך שומני). ניגוב האיזור לאחר מכן גם לא יעזור, כי הוא רק מעביר את גורמי הזיהום ממקום אחד למקום שני. לכן, אני ממליצה כן להשתמש בתרחיץ אינטימי אבל חשוב שיהיה טבעי, ללא חומרי ריח וללא כל כימיקל סינתטי. מסבנים במקלחת בעדינות, ובאופן חיצוני בלבד, את כל האיזור השפתיים ואת פי הטבעת, ושוטפים במים. כדי להקפיד במיוחד לשטוף את האיזור לפני ואחרי קיום יחסי מין. שימו לב, תרחיצים רבים מכילים שמן עץ התה, והוא אסור לאזור זה. בדקו הייטב את רשימת הרכיבים.

  3. לעשות פיפי אחרי קיום יחסי מין- רוב החיידקים נשטפים החוצה בזמן הטלת שתן, במיוחד אם הם רק עכשיו הגיעו לפתח דרכי השתן, ועוד לא הספיקו לטפס מעלה. מנהג זה, יחסוך לכן דלקות רבות.

  4. חמוציות- אפשר לאכול את הפרי עצמו כשהוא מיובש, ניתן גם לשתות משקה חמוציות אבל אני הכי ממליצה על טבליות או כמוסות של חמוציות, בשל העובדה שהן הכי מרוכזות ולכן הכי יעילות וגם, לא מכילות תוספת סוכר כמו בחלק מהמשקאות והפירות המיובשים. מי שסובלת מדלקות חוזרות בדרכי השתן, תוכל לקחת כמוסה אחת ביום או פשוט להחזיק בבית שיהיה נגיש למקרה שהצריבה הראשונית ביותר מופיעה בעת מתן שתן.

ואם כבר התחילו סימני דלקת, מה עושים? הסימנים הנפוצים הם בעיקר צריבה בעת מתן שתן ואף מעט כאב בבטן התחתונה. הנה מה שתוכלי לעשות כדי לתפוס את הדלקת בזמן ולמנוע ממנה להתפשט:

  1. חמוציות- כשם שהן טובות למניעה, הן נפלאות גם לטיפול. החמוציות הופכות את השתן לחמוץ במיוחד, מה שמפריע לחיידקים להידבק לדפנות דרכי השתן ומקל על השטיפה שלהם החוצה בכל הטלת שתן. המינון פה הוא גבוה הרבה יותר. אם למניעה מספיקה ככמוסה אחת, לטיפול בתחילת דלקת אנו זקוקים לכ- 4-6 כמוסות ביום.

  2. שתייה מרובה מאוד של מים- בזמן התחלת הדלקת, חשוב לשתות המון מים. ממש כוס מלאה כל שעה. המים (במיוחד בשילוב עם החמוציות), יעזרו לנקות את דרכי השתן.

  3. לעשות פיפי לעיתים קרובות- כמות המים הגדולה תגרום לך ללכת לשירותים לעיתים קרובות יותר בכל מקרה, אבל, כדאי שתהיי מודעת לכך ופשוט תקפידי להיכנס לשירותים לפחות פעם בשעה. תדירות גבוהה של מתן שתן תייעל את שטיפת החיידקים החוצה.

  4. חליטות צמחי מרפא- תוכלו לשלב צמחי מרפא בשתייה שיעזרו לזרז את הריפוי. צמחים נפלאים לטיפול: פטרוזליה, זקן תירס ועלי סרפד.

  5. תזונה- הימנעי בעיקר מסוכר ופחמימות פשוטות (חיטה לבנה, אורז לבן, תפוחי אדמה וכו') בתקופה הרגישה.

  6. שמנים אתרים- שמנים אתרים במריחה חיצונית על הבטן התחתונה מאוד עוזרים לשפר את ניקוי דרכי השתן, ואת התפתחות הדלקת. שילוב מוצלח יהיו- גרניום, אורגנו, ג'ינג'ר, פלפל שחור וקמומיל גרמני על בסיס של שמן שקדים. בהתחלת דלקת יש למרוח את התערובת 3 פעמים ביום. שימי לב, שאין למרוח את השמנים ישירות ללא שמן שקדים, ואם את בהריון או מניקה, יש להתייעץ ולעשות התאמה בשמנים טרם השימוש.

לייעוץ נוסף צרי קשר ואשמח לעזור.

בברכה, אורלי תגר

ארומתרפיסטית בכירה

שימי לב

המטרה במאמר זו היא לעזור לך להימנע מדלקת חוזרת בדרכי השתן, או לטפל מיידית בהתחלה של דלקת. במקרים של דלקת חמורה עשויים להופיע דימומים בשתן וכאבים ניכרים בבטן התחתונה. במקרה זה ובכל מקרה, מומלץ לגשת לבדיקה רפואית. מאמר זה לא נועד להחליף בדיקה רפואית ו/ או המלצת רופא.

1,164 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
whatsapp.png
bottom of page